Družina – prázdninový provoz
Vážení rodiče, školní družina vychází vstříc pracujícím rodičům a zajišťuje prázdninový provoz ve dnech 31. ledna
Školní družina má kapacitu 85 žáků, pro žáky české i polské školy 1. – 5. ročníku. S dětmi pracují tři vychovatelky ve třech oddělených místnostech v 1. a 2. patře. Oddělení je vybaveno moderním nábytkem, spoustou stavebnic, různými společenskými hrami a hračkami. Děti mají možnost využívat tělocvičnu a knihovnu. Za pěkného počasí využíváme při pobytu venku park u školy, ve kterém jsou dětské průlezky, houpačky a hřiště. V rámci družiny chodí děti také na vycházky do blízkého krásného okolí plného zeleně.
Mgr. Kamila Cieślarová
Beata Revendová
Jana Haladejová
Tel: 604 516 523 – sekretariát, ŠD druzina@zsams-ropice.cz
Veškeré informace vždy na nástěnce ŠD 2. patro, na nástěnce v přízemí, na webových stránkách školy: www.zsams-ropice.cz a individuálně na Vaší
e-mailové adrese uvedené v přihlášce.
1. Provozní doba:
a. ranní družina: 6:15 – 7:30
b. odpolední družina: 11:20 – 15:45
2. Obědová přestávka pro družinové děti: ZŠ 12:00 – 12:25
PZŠ 11:20 – 11:40
3. Do ŠD chodí žáci 1. – 5. třídy, celková kapacita ŠD je 85 žáků. Kritériem pro přijetí je věk žáka a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.
4. Pro provoz ŠD jsou určeny 2 místnosti ve 2. patře budovy a 1 místnost v 1. patře. ŠD může využívat také ostatní třídy ZŠ a ZŠP, tělocvičnu, školní knihovnu, počítačovou třídu a hřiště v parku, venkovní třídu, víceúčelové hřiště.
5. Žáky do školní družiny přihlašují a odhlašují zákonní zástupci na k tomu určených tiskopisech, zápisní lístek odevzdat vyplněný do 4. září 2024.
6. Zákonní zástupci mají právo být informováni o činnosti v ŠD a mohou vnášet připomínky k činnosti prostřednictvím školské rady.
7. Za docházku do ŠD se platí školné, č. ú. 2101038955/2010 – do zprávy pro příjemce napište jméno a příjmení dítěte:
pouze ranní družina Kč 50,– za měsíc
ranní i odpolední družina Kč 200,– za měsíc
a. 20. září 2024 800,– Kč (září – prosinec)
b. 20. ledna 2025 1200,– Kč (leden – červen)
Výše školného se odvíjí od počtu dnů pravidelné týdenní docházky (včetně docházky na kroužky):
4 – 5 dnů v týdnu Kč 200,– měsíčně
2 – 3 dny v týdnu Kč 100,– měsíčně
1 den v týdnu bez poplatku
Žáci čekající na první navazující autobus po skončení vyučování jsou součástí ŠD
(dochází na příslušné oddělení), pokud doba čekání přesahuje 15 minut platí pro ně
Řád ŠD a poloviční úplata školného, tj. Kč 100,– měsíčně.
Výše školného bude individuálně stanovená dle docházky na zápisním lístku, vyčkejte na pokyn k platbě, prosím, nehraďte předem!
Na osvobození od platby školného mají nově nárok ty rodiny, které pobírají přídavek na dítě. Tuto skutečnost je nutno doložit a pravidelně aktualizovat u vedoucí vychovatelky „Oznámením o přiznání dávky státní sociální podpory – přídavek na dítě“.
8. Žáky přivádí do školní družiny učitel, popř. přebírá vychovatelka. Vedoucí kroužku vyzvedávají děti v ŠD a po ukončení činnosti je do ŠD odvádějí.
9. Žáci se mohou během her, práce a sportu zašpinit. Doporučujeme proto, aby se převlékali do vhodného oblečení a do tělocvičny nosili odpovídající obuv. V době zimních měsíců žádáme o teplé a nepromokavé oblečení (včetně čepice, šály a rukavic).
10. Žák odchází ze ŠD v doprovodu zákonného zástupce nebo pověřené osoby, dle zápisového lístku.
a. Žák odchází ze ŠD samostatně na základě videotelefonu se zákonným zástupcem nebo pověřenou osobou. Tento způsob odchodu musí být písemně stanoven v zápisovém lístku.
b. Žák odchází ze ŠD samostatně v konkrétní určený čas. Tento způsob odchodu musí být písemně stanoven v zápisovém lístku.
c. Za žáka, který odchází ze ŠD (v doprovodu rodiče nebo samostatně) zodpovídá rodič, popř. pověřená osoba. Je povinnosti žáka dbát na pořádek ve svých věcech v šatně (přezůvky v pytlíku, cvičební úbor v pytlíku a vše pověšeno na přiděleném háčku) a zdržovat se v šatně pouze po dobu nezbytně nutnou.
11. Veškerá komunikace a změny v docházce do ŠD, v odchodech ze ŠD a docházce na odpolední kroužek musí rodiče písemně sdělit nejpozději do 10:30 hod. daného dne prostřednictvím e-mailové adresy ŠD: druzina@zsams-ropice.cz nebo osobně vychovatelce v ranní družině nebo třídní učitelce. Na telefonické změny nebo sms zprávy nelze brát zřetel.
12. V pátky probíhá celoroční družinový program, odchody jsou možné pouze v době do 13:35 a pak od 14:45.
13. Žáky převádíme pouze na autobus směr Třinec s odjezdem 14:29, kromě pátku, kdy převádíme na autobus 15:19.
14. Účastníci zájmového vzdělávání používají přednostně vlastní psací potřeby (plně vybavený penál – pastelky, tužka, nůžky).
15. Na každé pololetí vybíráme:
a. lepidlo v tyčince bílé 40 g (doporučujeme Herkules, Kores, Pritt…) – řádně označené zůstává ve skříňce na oddělení.
b. 2 ks toaletního papíru
c. box papírových kapesníků
16. Škola zajišťuje pitný režim pro žáky ze ŠD, žáci musí mít vlastní láhev.
17. V ŠD mohou být dočasně umísťovány nepřihlášení žáci, kterým odpadla výuka.
18. Během státních svátků je provoz přerušen. O vedlejších prázdninách a během ředitelského volna zajišťuje ŠD provoz při minimálním počtu 10 žáků. Přihlášení je závazné a zjišťuje se s předstihem z důvodu zajištění stravování. Bližší informace vždy viz nástěnka ŠD 2. patro, nástěnka Informace pro rodiče v přízemí a www.zsams-ropice.cz.
19. Školní družina nezodpovídá za cenné věci žáků. Žák je povinen mít svůj mobilní telefon nebo jinou cennou věc po celou dobu pobytu ve ŠD uschovanou ve své aktovce.
20. Pro provoz ŠD platí Školní řád ZŠ v plném znění.
V Ropici dne 2. září 2024
Stanovení úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Podle § 123, odst. (4) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
stanovuje zřizovatel
ke dni 1. 9. 2024 výši úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině na částku 200,– Kč měsíčně.
Výši úplaty za vzdělávání ve školní družině/školním klubu může ředitel snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže
1. a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
2. b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo
3. c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře a tuto skutečnost prokáže řediteli.
S účinností od 1. 9. 2024 dochází k rozšíření možného okruhu osob, které budou mít nárok na osvobození od úplaty. Jedná se o rodiny, které pobírají přídavek na dítě. Tuto skutečnost prokáže zákonný zástupce řediteli/ředitelce školy „Oznámením o přiznání dávky státní sociální podpory – přídavek na dítě“
Identifikační údaje o školní družině a charakteristika školní družiny
Základní škola a mateřská škola Ropice
Ropice 146, 739 56 Ropice
Tel: 604 516 523
e-mail: byrtusova@zsams-ropice.cz
Školní družina je součástí základní školy, 2 oddělení se nachází ve druhém patře školní budovy, 1 oddělení v 1. patře. ŠD má k dispozici 1 běžnou třídu a 2 místnosti s vyhrazenými prostory pro práci u stolečku, klidovou zónu, herní zónu a oddělenou část pro výtvarné činnosti. K pohybovým aktivitám mohou děti využívat park u školy s dětskými herními prvky, víceúčelové hřiště, ekologickou venkovní třídu a tělocvičnu. ŠD může využívat také ostatní třídy školy včetně počítačové učebny a školní knihovnu a místnost v hasičské zbrojnici. Školní družinu využívají žáci české i polské základní školy a jsou vedeni ve třech odděleních.
Provoz:
Ranní 6:15 – 7:15 polská ZŠ, 6:15 – 7:30 ZŠ
Odpolední 11:20 – 15:45 polská ZŠ, 11:40 – 15:45 ZŠ
Časový harmonogram dne:
6:15 – 7:30 příchod, snídaně, opakování učiva, individuální hry, odpočinek
11:20 – 11:45 příchod žáků do školní družiny
11:20 – 12:30 oběd
12:30 – 15:45 pasivní a aktivní odpočinek, pravidelná řízená činnost, zájmové a tělovýchovné činnosti, kroužky, pobyt na hřišti, v parku u školy, příležitostné akce, spontánní a odpočinková činnost
PERSONÁLNÍ, BEZPEČNOSTNÍ A MATERIÁLNÍ PODMÍNKY
Výchovně – vzdělávací proces ve školní družině je zajištěn třemi vychovatelkami s úvazky 0,75. Na 1. oddělení jsou přiřazeny 2 asistenti pedagoga, na 2. odd. 1 asistent pedagoga.
Školní družina má k dispozici 2 místnosti s vyhrazenými zónami pro práci u stolečků (školní lavice), herní zónu s kobercem, odpočinkové koutky a částečně oddělený prostor pro výtvarné činnosti a 1 běžnou třídu, počítačovou učebnu a tělocvičnu.
Bezpečnostní a hygienické podmínky:
– Vhodně zvolená struktura režimu žáků – relaxace, aktivní pohyb, týdenní skladba zaměstnání.
– Pitný režim dle potřeb dítěte.
– Zdravé prostředí užívaných prostorů ŠD.
– Ochrana žáků před úrazy – opakované poučování o bezpečném chování.
– Dostupnost prostředků první pomoci (příruční lékárnička).
– Psychosociální podmínky – příznivé sociální klima, otevřená komunikace, úcta, tolerance, respektovat potřeby jedince, věková přiměřenost, motivující hodnocení, dostatečná zpětná vazba, ochrana žáků před násilím a šikanou a dalšími patologickými jevy, spoluúčast žáků na chodu školy, informovanost žáků i rodičů o činnosti ŠD.
CÍLE VÝCHOVNĚ – VZDĚLÁVACÍ PRÁCE VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ
V družině se snažíme naplňovat požadavky na trávení volného času, klíčové kompetence a z
toho vyplývající cíle:
Požadavky:
Požadavek na volný čas
Vychovatel pedagogicky ovlivňuje volný čas žáka, navozuje a motivuje činnost.
Požadavek dobrovolnosti
Vychovatel přizpůsobuje všechny činnosti přiměřeně věku žáků.
Snaží se na základě zájmu a motivace, aby žáci vykonávali činnosti dobrovolně.
Požadavek zajímavosti a zájmovosti
Vychovatel používá postupy a náměty, které jsou pro žáky atraktivní, snaží se volit pestrou skladbu zaměstnání žáků.
Požadavek aktivity
Činnosti volí vychovatel tak, aby v nich mohli být přiměřeně úspěšní všichni žáci. Snaží se zapojit žáky do přípravy činností, realizaci a hodnocení.
Požadavek citlivosti a citovosti
Všechny činnosti by měly žákům přinést kladné emoce – pochvaly, radost z objevování nebo překonávání překážek.
Požadavek seberealizace
Žáci si prostřednictvím činností v odděleních vytvářejí žádoucí sociální kontakty. Vychovatel podporuje kladné hodnocení žáků.
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení
· necháváme dětem čas na dokončení započaté práce
· podporujeme samostatnost a tvořivost
· vedeme děti k sebehodnocení
· učíme realizovat vlastní nápady
Kompetence k řešení problémů
· vytváříme podmínky pro rozeznávání správných a chybných řešení
· podporujeme kolektivní práci
· společně řešíme problémové situace a konflikty mezi dětmi
· vedeme děti k překonání obtíží při dokončování činností
Kompetence komunikativní
· vytváříme situace pro vyjadřování vlastního názoru dětí
· zapojujeme děti do diskuze
· dbáme na vhodné formulování myšlenek, sdělení, otázek
Kompetence sociální a interpersonální
· podněcujeme děti k vzájemné spolupráci
· učíme rozpoznávat vhodné a nevhodné chování
· vedeme děti k dodržování dohodnutých pravidel
· vytváříme příjemnou atmosféru ve skupině
Kompetence občanské
· vedeme děti k zodpovědnosti
· učíme uvědomovat si svá práva a povinnosti
Kompetence k trávení volného času
· učíme děti smysluplně trávit volný čas, orientovat se v možnostech jeho využití
· učíme vybírat zájmové činnosti podle dispozic
· rozvíjíme zájmy dětí v organizovaných i individuálních činnostech
Cíle:
· Umožnit žákům prožívat radostné chvíle, jistotu a bezpečí.
· Nabízet dětem smysluplné využití volného času.
· Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů.
· Učit žáky vycházet s kolektivem (projev citlivosti, ohleduplnosti, odmítnutí agresivity, šikany, umění se bránit).
· Učit žáky osvojovat si základy slušného chování při stolování.
· Učit se předávat znalosti, zkušenosti a dovednosti v různých oblastech.
· Rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě a respektovat je.
· Vytvářet podmínky a prostor pro odpočinek a relaxaci.
· Rozvíjet všestrannou spolupráci s rodinami žáků.
· Vést děti ke spolupráci a toleranci, vést je k samostatnému rozhodování a tvorbě postojů.
· Vést žáky k otevřené komunikaci.
· Dát žákům možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní.
· Vytvářet vztah k pohybovým aktivitám a sportům, aktivně odpočívat.
· Vést děti k zdravému životnímu stylu.
· Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný.
· Rozvíjet schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.
· Seznamovat s lidovými tradicemi, vytvářet citový vztah k hodnotám, které vytvořili naši předkové.
· Rozvíjet slovní zásobu a fantazii, cvičit paměť a soustředění.
· Hodnocení je postaveno na zdůraznění úspěchu a pozitiv žáka.
· Neřešit za dítě to, co může zvládnout samo.
OBSAHY A FORMY ČINNOSTI VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ
Časový plán
Roční plán je přílohou ŠVP ŠD. Vychovatelky budou z nabízených činností, akcí vybírat adekvátní činnosti. Důležité bude jednotlivé činnosti plánovat, uskutečňovat je a hodnotit a současně sledovat, které kompetence žáci získávají či rozvíjí. ŠD zpracovává podrobnější dvoutýdenní plán práce.
Pravidelná činnost
Týdenní skladba zaměstnání představuje zejména organizované řízené aktivity, které vycházejí z ŠVP ŠD a doplňují ŠVP školy. Součástí je i široké spektrum zájmových kroužků.
Příležitostné akce
Přesahují rámec jednoho oddělení a nejsou zahrnuty do skladby týdenní činnosti, připravují je všechna oddělení družiny a někdy jsou určena i rodičům či veřejnosti (projektový den, dílny).
Odpočinková činnost
Četba na pokračování, odpočinek na kobercích, odpočinkové hry, kompenzace zátěže z vyučování. Aktivní odpočinek: rekreační činnosti – závodivé hry při pobytu venku, zájmové činnosti.
Spontánní činnost
Každodenní individuální činnosti – vyprávění, vlastní aktivita dětí, volné hry dětí – spontánní hry v rámci odpoledního pobytu žáků v družině.
Příprava na vyučování
Didaktické hry, doplňovačky, hádanky a pranostiky, rébusy, křížovky, tematické a naučné vycházky, které upevňují poznatky z vyučování, procvičování učiva formou soutěží, vycházky zaměřené na přírodu, ekologii, historii, bezpečnost silničního provozu.
Přílohy:
Celoroční plán práce školní družiny při ZŠ a MŠ Ropice pro školní rok 2024/2025
Nabídka zájmových kroužků 2024/2025
Dvoutýdenní plány
Vážení rodiče, školní družina vychází vstříc pracujícím rodičům a zajišťuje prázdninový provoz ve dnech 31. ledna
Vážení rodiče, školní družina vychází vstříc pracujícím rodičům a zajišťuje prázdninový provoz ve dnech 29.